content
21.03.2018

Snel herstellen na een blessure!

Wanneer je een sport beoefent, kan je ook wel eens een blessure oplopen. Het liefst sta je natuurlijk de dag erna weer op het veld of loop je weer hard in het bos, maar helaas werkt het niet zo. Wat gebeurt er in het lichaam wanneer je een blessure hebt? Hoe lang duurt het herstel en wanneer kan je weer voluit sporten? In dit stukje proberen we antwoord te geven op deze vragen. Een blessure levert schade op aan bindweefsel. Overal in ons lichaam komt bindweefsel voor, zoal in het gewrichtskapsel, spieren, pezen, botten, huid, banden, zenuwstelsel etc.

Wanneer bindweefsel stuk gaat, bijv. bij het scheuren van een enkelband, herstelt het altijd volgens eenzelfde patroon. Dit noemen we de drie fases van bindweefselherstel. 

1. Ontstekingsfase 0-5 dagen: dit is de fase waarin het lichaam meteen reageert op de geleden 
    schade. Er is veel zwelling, pijn en een beperking van bewegen. Het lichaam begint direct 
    een proces om de geleden schade te herstellen.
2. Proliferatiefase 3-21 dagen: in deze fase legt het lichaam nieuwe cellen neer op de plek van 
    de schade. Deze cellen zijn niet van hetzelfde soort als waar het oorspronkelijke weefsel van
    is gemaakt.
3. Remodelleringsfase 20 dagen tot 1,5 jaar: Het lichaam is in staat om cellen aan te passen aan
    hun functie. Deze fase kan echter wel lang duren. Van belang is om het nieuw aangelegde
    bindweefsel op de goede manier te belasten zodat de cellen zich kunnen aanpassen naar de
    cellen die nodig zijn. 

Het kan, door verschillende factoren, zo zijn dat het herstel langer duurt dan deze periodes. De fysiotherapeut kan een goede inschatting maken van de mate van schade en de tijdsduur voor herstel. Daarnaast kan hij je helpen om de goede belasting te vinden om je weer zo snel en zo sterk mogelijk op het veld te krijgen of weer te kunnen hardlopen.

content