content
25.10.2018

Hardlopen in warmte en koude

Hardlopen in warme omstandigheden                                                                               Hardlopen in een omgeving met een temperatuur vanaf 25 graden en warmer kan de loopcapaciteit enorm verminderen. Tevens kan er een abnormale stijging van de lichaamskerntemperatuur ontstaan: hyperthermie. Dit zorgt voor een verminderde aansturing vanuit het zenuwstelsel. De loopsnelheid en het prestatievermogen nemen af. Als de lichaamstemperatuur 40-41 graden is, neemt het concentratie- en zweetvermogen af. Hierdoor kan er duizeligheid en misselijkheid optreden. Dit is gevaarlijk!

Om de kans op hyperthermie te verkleinen is het aan te raden om gedoseerd te trainen en het lichaam te laten acclimatiseren. Het lichaam zal op deze manier geleidelijk aan het zweetvermogen verbeteren en de bloedstroom naar de huid vergroten. Dit acclimatiseren kost ongeveer 7 tot 14 dagen. Daarnaast moet natuurlijk op de juiste manier vocht, voeding en mineralen worden ingenomen!

Hardlopen in koude omstandigheden
Hardlopen in een koude omgeving kan hypothermie veroorzaken. Daarnaast zijn wind, regen en uitputting een risicofactor voor hypothermie. Mannen hebben een groter risico hierop dan vrouwen. Dit verschil wordt veroorzaakt door het vetpercentage. Een vrouw heeft van nature een hoger vetpercentage en daarmee een betere isolatie voor het lichaam. Bij hypothermie neemt het inschattingsvermogen van de loper af. Bij het lopen in koude of natte omstandigheden kunnen een waterdicht jack, vochtregulerende kleding, beperkte omvang van de training en het slim gebruik maken van de wind het risico op hypothermie verkleinen. Loop de heenweg tegen de wind in zodat de terugweg met de wind mee gaat.

content

Copyright 2012 Picsal Media