content
14.12.2018

Betere duurprestaties door inname van juiste sportdrank!

De trainingen voor de halve marathon van Egmond èn de Egmond pier Egmond race zijn alweer in volle gang. Hoe kun je zorgen dat je trainingen en prestaties zo hoog mogelijk blijven door middel van sportdrank?

De inname van koolhydraatrijke drank tijdens inspanning is van grote invloed op het prestatievermogen. Door het gebruik van koolhydraatrijke sportdrank en energiegel wordt de glycogeenvoorraad gespaard, verbetert de efficiëntie van de koolhydraatopname en blijft het zenuwstelsel beter functioneren.

De resultaten zijn het grootst bij inspanningen die langer dan een uur duren. De sportdrank dient wel de juiste koolhydraatconcentratie te bevatten van 6-10%. Bij de energiegel ligt de concentratie vaak veel hoger. De inname van een gel dient daarom gepaard te gaan met voldoende waterinname. Bij een te lage koolhydraatconcentratie is er geen effect op het prestatievermogen en bij een te hoge dosering kunnen lichamelijke klachten optreden als diarree en misselijkheid.

Veelal werd gedacht dat het lichaam 60 gram koolhydraten per uur kan opnemen. Echter is gebleken dat bij een sportdrank met de juiste verhouding van glucose, fructose en sucrose het opname vermogen met 40-80% kan toenemen en dus op 84-104 gram koolhydraten per uur kan komen. Daarnaast speelt ook de opnamesnelheid van de sportdrank vanuit de maag naar de dunne darm een belangrijke rol. Deze snelheid kan worden bevorderd door voorafgaand aan een wedstrijd, een lange of intensieve training, tenminste 300 ml sportdrank in te nemen.

content

Copyright 2012 Picsal Media