content
22.03.2019

Start je tennisseizoen goed!

Over een paar weken begint de voorjaarscompetitie tennis. Zo’n 200.000 tennissers spelen wedstrijden en vragen soms het uiterste van zichzelf. Hoe voorkom je in deze periode blessures? Het antwoord zit hem in de opbouw van de belasting.

Een te snelle opbouw van de trainings- en wedstrijdbelasting is iets wat we vaker zien in tennis bij de start van het buitenseizoen. Spelers gaan in relatief korte tijd veel meer tennissen. Speelden ze in de winter zo’n 1x per week een uur, tijdens de competitie spelen ze opeens wel 3 uur of langer op een dag. Vaak wordt er dan ook nog 1/2x vrijgespeeld in de week. Het is dus niet verwonderlijk dat juist in de voorjaarstenniscompetitie relatief veel blessures optreden. Veel meer dan in de daarop volgende toernooien, als de spelers aan de belasting gewend zijn. Een paar tips om het risico op blessures bij de start van de voorjaarscompetitie zoveel mogelijk te voorkomen:

Zorg voor een goede basisconditie. 
De belasting van je tennistraining moet goed zijn afgestemd op je fitheid. Als je in de winter minder getennist hebt, dan loop je een groter risico op overbelasting blessures in het begin van het seizoen. Door je training uit de volgende onderdelen te laten bestaan en op te bouwen kun je dit risico verkleinen: Begin je training met een goede warming-up. Loop eerst in en speel vervolgens gedoseerd in. Werk continu aan verbetering van je techniek, lenigheid, uithoudingsvermogen, kracht en snelheid. Sluit je training altijd af met een cooling-down: laat je lichaam tot rust komen door bijv. uit te lopen.
Vergeet niet voldoende te eten en/of te drinken tijdens de wedstrijd. 

Drink ieder uur 0,6 tot 1 liter water bij een wedstrijd onder normale weersomstandigheden. Vocht zorgt voor een goede circulatie van de spieren en hiermee is de kans op blessureleed lager. Zorg ervoor dat je voldoende koolhydraten eet of drinkt, maar overdrijf dit niet. Je lichaam kan slechts een beperkte hoeveelheid koolhydraten ineens verwerken.
Zorg voor goed tennismateriaal. 
Laat regelmatig je racket opnieuw bespannen en je grip vervangen. Zorg voor goede schoenen met de juiste zool die past bij de ondergrond waarop je speelt. Het juiste materiaal verkleint de kans op blessures. 
Veel succes!
 

content

Copyright 2012 Picsal Media