content
20.09.2019

Verminder stress, voorkom sportblessures

Blessures treden voor een sporter eigenlijk altijd onverwachts op en lijken lastig te voorspellen. Fysieke factoren zijn de primaire oorzaak van (sport)blessures, denk hierbij aan een verminderde beweeglijkheid van een gewricht, verkeerde trainingsopbouw of bijv. een harde tackle bij het voetbal. Maar heb je er wel eens bij stilgestaan dat psychosociale factoren zoals stress ook van invloed zijn op een blessurekans? Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat ook stress en de daarbij behorende gedachten, percepties en aspecten van de persoonlijkheid bijdragen aan de incidentie van blessures.

Uit onderzoek blijkt dat veel geblesseerde sporters in de week voorafgaand aan hun blessure een verhoogd stressniveau hebben. Niet alle stress is negatief, zo kan bijv. wedstrijdspanning ook positief zijn, dat is afhankelijk van de reactie van de sporter op de spanning en de hoeveelheid spanning. Hoe hoger de spanning, hoe groter de kans dat sportprestaties afnemen en hoe vatbaarder voor blessures.

Blessures herstellen sneller als je weinig stress ervaart, goed om kan gaan met de aanwezige stressoren en veel steun uit de directe omgeving krijgt. De grootste bronnen van stress zijn niet fysiek, maar psychologisch en sociaal van aard. Denk hierbij aan angst, onzekerheid over herstel, minder zelfvertrouwen, acceptatie van de situatie en het missen van je team of medesporters. Net als bij het ontstaan van blessures zorgt stress ook tijdens het herstel voor veranderingen in focus en spierspanning.

Leren omgaan met spanning of stress kan de negatieve gevolgen hiervan verhelpen. Praten over factoren die stress veroorzaken, helpen deze al te verminderen. Probeer tijdens het sporten te focussen op hetgeen wat je aan het doen bent en dwaal niet af naar andere zaken. Tijdens een training kan je stressvolle situaties nabootsen en zo goed leren omgaan met deze situatie. Bij stress is er een verhoogde hartslag. Ademhalingsoefeningen kunnen helpen om rustiger te blijven en ook het visualiseren helpt om stress te verminderen.

Merk jij dat je aan het sporten bent, maar dat je conditie en kracht niet verbetert? Of heb je veel last van blessures of spierklachten? Bedenk dan eens of je veel stress ervaart en wat je eraan kunt doen om minder spanningen te hebben. Je zal merken dat je door minder stress, fysiek veel fitter wordt.

content

Copyright 2012 Picsal Media