content
01.06.2018

Het belang van spiermassa op je stofwisseling en daardoor voorkomen van diabetes en overgewicht.

Inactieve mensen verliezen 3 tot 8% spiermassa per 10 jaar na hun 30ste. Na je 50ste gaat dit nog sneller met ca. 0,4 kg spiermassa per jaar. Spiermassa heeft grote invloed op je rust metabolisme. Rustmetabolisme betekent jouw energieverbruik in rust. Een ander woord hiervoor is ook wel stofwisseling. Spierweefsel is belangrijk voor de opslag van glucose en triglyceride. Bij vermindering van spiermassa wordt het risico vergroot op glucose intolerantie, wat kan leiden tot diabetes. Ook zorgt het verlies van spiermassa dat het rustmetabolisme afneemt. Bij een ongewijzigd voedingspatroon neemt dan het vetweefsel snel toe, wat kan leiden tot overgewicht.

Krachttraining is dus erg belangrijk om spiermassa en stofwisseling te verbeteren, waardoor de kans op diabetes en obesitas verminderd kan worden.

In 10 weken krachttraining, waarbij 2-3x per week wordt getraind en minimaal 15 sets van 16 herhalingen wordt bereikt, kan: 1,4 kg spiermassa winst worden behaald; het rustmetabolisme met 7% worden verhoogd; het vetweefsel met 1,8 kg worden verminderd. Ben je beter getraind, dan werk je met de krachttraining toe naar minder herhalingen en zwaardere gewichten met veel sets.

Je kunt cardioprima combineren met krachttraining indien je doel is om je spiermassa toe te laten nemen; rustmetabolisme te verhogen en afname van vet massa te verminderen. Zeker bij ongetrainde mensen is het van belang dat je conditie ook toeneemt om de krachttraining vol te kunnen houden.

Uit onderzoek is gebleken dat de rustmetabolisme juist meer toeneemt als kracht en cardio worden gecombineerd, dan wanneer men alleen kracht of cardio traint.

content

Copyright 2012 Picsal Media