content
17.08.2018

Vochtinname nog belangrijker met warm weer!

Optimale werking van je organen. Het drinken van water is essentieel om je gezond en fit te voelen. We beschouwen water naast eiwitten, koolhydraten en vetten, als een vierde macronutriënt. Het zou de basis moeten zijn van je vochtinname. Ons lichaam bestaat voor het grootste deel uit water (ca. 70 tot 75%). Een deel van dat water zit in ons bloed. Het andere deel is nodig voor de werking van onze organen, waaronder je hersenen, hart, longen, spieren, lever en je botten. Een tekort aan water betekent dat je inlevert op het functioneren van deze organen.

Water is onmisbaar als brandstof voor je lichaam. Zonder voedsel houden we het als mens best even vol. Zonder water daarentegen, kun je hooguit 4 dagen overleven! Een uitdroging van ‘maar’ 2% kan al zorgen voor een energieverlies tot 20%. Een goede richtlijn is om overdag minimaal elk uur een glas water op kamertemperatuur te drinken. Streef naar een consumptie van minimaal 2 liter per dag. Als je voldoende drinkt, is je bloed dun genoeg om goed te kunnen stromen. Hoe beter het stroomt, des te beter is je lichaam in staat voedingsstoffen en afvalstoffen te transporteren. Hoe dikker of vochtarmer je bloed, hoe moeilijker juist de aan- en afvoer van die stoffen verloopt. Klachten die je in dit verband kan krijgen zijn: vermoeidheid, hoofdpijn en een gevoel van ‘niet helder’ zijn. Voor een goed begin van de dag drink je meteen bij het opstaan een paar glazen water.

Detoxen met behulp van water. Hierboven schreven we al dat water zorgt voor transport van voedingsstoffen en afvalstoffen. Tot de groep afvalstoffen behoren ook de zogenaamde ‘toxische’ stoffen. Dit zijn lichaamsvreemde stoffen die van nature niks bijdragen aan een goede gezondheid. Je lichaam is ze dan ook liever kwijt dan rijk. Denk hierbij aan zware metalen, pesticiden, nicotine en alcohol. Voldoende water drinken helpt om deze giftige stoffen af te voeren en zo je lichaam te reinigen. 

Voorkom verzuring. Water is een zeer neutrale stof die helpt om verzuring te voorkomen. Je lichaam streeft naar een goede balans tussen zuren en ‘basen’ (niet-zuren). De zuurtegraad -ook wel uitgedrukt als pH-waarde- is voor verschillende onderdelen in je lichaam anders. Zo is je maag een stuk ‘zuurder’ dan je darmen/of je bloed. Drink geen frisdrank i.p.v. water. Behalve dat frisdranken veel verborgen suikers en synthetische zoetstoffen bevatten, zitten ze vol fosfor; een mineraal met een sterk verzurende werking. 

content

Copyright 2012 Picsal Media